Tussen 08:00 en 09:00 uur: De kinderen worden gebracht en gaan vrij spelen. (er is eventueel nog tijd voor het eten van ontbijt)
+/- 9.30uur: Als alle kindjes er zijn gaan we aan tafel zitten. We bekijken/oefenen met de woordkaarten. Hierna doen we een spelletje of (knutsel)activiteit passend bij het thema,
Aansluitend drinken we lekker een glaasje drinken met een biscuitje, rijstwafel of plakje ontbijtkoek en zingen we liedjes.
10:15uur: We gaan vrij spelen of we gaan lekker naar buiten. Als er kleine kindjes zijn die nog slapen, gaan zij naar bed.
11.15 uur: Samen opruimen en handen wassen.
11:30 uur: Aan tafel met de kinderen waar we een broodje eten.
12:00/12:30 uur: Kinderen die slapen, gaan lekker naar bed.
De grotere kinderen kunnen nu eventueel met speelgoed spelen/knutselen waarmee de (kruipende) kleintjes nog niet mogen spelen.
15.00 uur: Met zijn allen weer gezellig aan tafel. We eten lekker wat fruit en/of groente en drinken iets, ondertussen lees ik voor of doen we nog een thema activiteit.
15.30 uur: Spelen, knutselen of we gaan naar buiten.
17.00 uur: Wanneer de kinderen (een potje) eten bij zich hebben wordt dit aan tafel gegeten, de rest mag eventueel nog een cracker/rijstewafel. Tijdens het spelen/lezen/puzzelen wachten we op de papa’s en/of de mama’s.
17:45uur: Einde van de dag.
Dit is uiteraard een leidraad en we kunnen daar ook wat van afwijken.
De baby’tjes draaien nog niet in dit schema mee. Zij volgen zoveel mogelijk het ritme dat zij ook thuis gewend zijn.
Verder kijk ik zoveel mogelijk naar de non-verbale taal van het kind om te zien wat het wel en niet wil. Zo geeft een baby al heel snel aan wanneer het moe is en behoefte aan slaap heeft.
Soms hebben de oudere kindjes ook behoefte aan een rustmoment. Dan gaan we lekker een boekje lezen of even uitrusten op de bank.
* De kinderen kunnen tussendoor altijd extra drinken en fruit krijgen.