Het doel van dit pedagogisch werkplan is een helder beeld te geven van de wijze waarop ik dagelijks handel als gastouder en met jullie kind(eren) om ga.
Om mijn pedagogisch handelen te onderbouwen houd ik de 4 opvoedingsdoelen van professor J.M.A. Riksen-Walraven aan:
– Een gevoel van emotionele veiligheid
– Ontwikkelen van persoonlijke competenties
– Ontwikkelen van sociale competenties
– Normen en waarden en cultuur van samenleving eigen maken
Emotionele veiligheid: Hoe zorg ik ervoor dat uw kind zich thuis voelt bij mij?
Ik vind het belangrijk dat een kind zich veilig en geborgen voelt, dit probeer ik te bereiken door lief, eerlijk maar ook consequent te zijn, dit alles in een warme huiselijke sfeer. Ik leer kinderen samen te spelen en samen te delen.
Hier mag ieder kind zichzelf zijn en word ieder kind positief benaderd en krijgt complimenten voor positief gedrag.
Ik ben een luisterend oor en geef kinderen de (persoonlijke) aandacht die zij verdienen. Bij de verzorgmomenten; eten, verschonen etc. neem ik de tijd en pas ik mij aan bij het tempo van het kind. Hierdoor voelt het kind zich gezien en begrepen. Dit legt de basis voor een gevoel van veiligheid en een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling.
De opvang is in een, voor uw kind, vertrouwde omgeving met spelmaterialen, activiteiten en omgangsvormen die voor uw kind bekend, begrijpelijk en acceptabel zijn.
Ik vind Rust Reinheid en Regelmaat erg belangrijk in de opvoeding en/of het werken met kinderen. We hebben dan ook een vaste dagindeling met vaste rituelen, dit geeft het kind ook een gevoel van veiligheid.
Komt uw kind net bij mij, dan nemen we de tijd om te wennen, aan mij en natuurlijk aan de andere kindjes. Ik zal uw kind observeren om te zien waar uw kind behoefte aan heeft.
Persoonlijke competentie: wat heb ik uw kind te bieden als het gaat om zijn/haar ontwikkeling?
Elk kind is uniek en heeft zijn of haar eigen talenten. Ik probeer er dan ook achter te komen wat de interesses/talenten zijn van uw kind, zodat ik daar activiteiten/speelgoed op kan aanbieden.
Verder werk ik maandelijks met een nieuw thema, hierbij gebruik ik het programma Kiki. Elk thema sluit aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. Dat wil zeggen dat de kinderen door bezig te zijn met de thema’s meer leren over de wereld om hen heen. Spelenderwijs worden de kinderen uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen.
Ook voor creativiteit is genoeg ruimte, naast het thema-knutselen laat ik de kinderen ook geregeld vrij, zodat zij hun eigen kunstwerkje maken en hun eigen fantasie kunnen gebruiken. Ik laat de kinderen zoveel mogelijk zelf doen en ontdekken, in het vrije spel maar bij bijvoorbeeld ook met het aankleden, of het zelf afruimen van een bordje/beker, dit stimuleert een gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.
Sociale competentie:
Omdat ik altijd meerdere kindjes opvang (max. drie) en zelf twee kinderen heb zijn er altijd andere kinderen om mee te spelen. Door gezamenlijk activiteiten te ondernemen krijgen de kinderen spelenderwijs mee om samen te spelen én te delen, elkaar te troosten, elkaar te helpen, opkomen voor jezelf of om af en toe eens op je beurt te moeten wachten. In het vrije spel laat ik de kinderen zoveel mogelijk zelf ontdekken en spelen, maar natuurlijk ben ik er om toe te kijken of dit goed gaat. Bij conflicten grijp ik in en los ik dit samen met de kinderen op; ik leer ze hoe ze ruzie’s goedmaken en weer vriendjes worden.
In alles daag ik de kinderen uit te ontdekken en de volgende stap te zetten, zo krijgt het kind zelfvertrouwen en wordt de zelfredzaamheid gestimuleerd.
Maar uiteindelijk vind ik het vooral belangrijk dat de kinderen veel plezier beleven binnen gastouderopvang Villa Vreugde.
Normen en waarden: wat ik kinderen wil meegeven in hun persoonlijk leven.
Ik vind het belangrijk dat kinderen meekrijgen hoe je met elkaar omgaat en hoe je je netjes gedraagt. Zelf zal ik hier natuurlijk een goed voorbeeld in geven.
Ik streef naar een positieve benadering maar stel wel grenzen, dit geeft ook duidelijkheid voor een kind. Ik vind het dan ook vooral belangrijk om samen met het kindje na te denken over het negatieve (of positieve gedrag) en hoe we dit een volgende keer eventueel anders kunnen doen.
Binnen de gastouderopvang hanteer ik wat gedragsregels die ik erg belangrijk vind:
- Eten en drinken doen we aan tafel.
- We schreeuwen, vloeken en schelden niet (tegen elkaar).
- We hebben respect voor (andermans) spullen, wat bijvoorbeeld inhoudt dat we bijvoorbeeld niet springen op een bank, daar kan hij kapot van gaan. Ook gooien we niet met eten, speelgoed of andere dingen.
- We hebben respect voor de natuur en dieren, wat inhoudt dat we niet zomaar beestjes doodmaken of buiten iets op de grond gooien.
Omdat een gastoudergezin ook weleens gezien wordt als een tweede thuis, gaat de opvoeding van het kind gewoon door. Daarom probeer ik zoveel mogelijk met de ouders op één lijn te komen wat betreft de opvoeding van het kind. Tijdens het kennismakingsgesprek worden wensen met betrekking tot de opvoeding van het kind besproken, zodat ik hier tijdens de opvang zo goed mogelijk op kan inspelen.